Å besøke templer kan være en svært effektiv måte å fordype deg i thailandsk kultur på. Den fred som du vil få ved disse templene er uovertruffen (helt spesiell), den gir deg tid til refleksjon og indre ro.
Tempel etikette
Et tempel er et sted for tilbedelse, så det er viktig å alltid oppføre seg respektfullt når du er på tempelområdet. Besøkende bør kle seg konservativt. Menn bør ha skjorte med armer (korte eller lange, ikke singelett) og helst lange bukser (eller til knærne).
Kvinner bør holde skuldrene, knærne og brystene dekket og kan ikke bruke korte skjørt eller bikinitopper (eller singelett).
Besøkende bør ikke klatre på statuer eller berøre hodet på statuer.
I Thailand regnes hodet som den reneste og helligste delen av kroppen, og å berøre noen på hodet regnes som ekstremt uhøflig.
Føttene, derimot, anses som urene, så å få dem til å peke mot et tempel, munk eller hellig bilde anses som svært støtende. Besøkende må også ta av seg skoene før de går inn i et tempel.
Munkene skal også behandles med respekt. Besøkende bør ikke stå høyere enn en munk. Munkene har ikke lov til å ha fysisk kontakt med kvinner;
De kan ikke engang la en kvinne gi noe til dem. Kvinnelige besøkende som ønsker å gi en munk noe, bør plassere det på bakken foran ham.
Wat betyr “tempelkompleks”. Alle wats består av en gruppe bygninger omsluttet av en vegg. De første bygningene som skal bygges er bot, stupa og viham.
Boten, også kalt phra usobot, er ordinasjonssalen og hovedbønnerommet. Nye munker tar sine løfter i denne strukturen. Boten brukes til andre viktige ritualer. Det er alltid en firkantet bygning og inngangen vender tradisjonelt mot øst.
Stupaen, også kalt en chedi eller pagoda, er den helligste delen av vatten. Det er vanligvis konisk eller klokkeformet. Tidlige stupaer inneholdt relikvier av Buddha, mens senere stupaer inneholder restene av konger eller fremtredende munker.
Viharn er forsamlingshuset. Både munker og lekfolk vil samles i viharn for å be eller delta i ulike ritualer.
Khao Luang cave
Dette templet har vi besøkt 3 ganger, det er noe helt spesielt å være her nede i grotte templet. Lyset, stillheten, alle statuene er en ting men det å gå rundt slik på hellig grunn gjør meg ydmyk og tilstede. Vi var også her etter vår buddhistiske velsignelse og fornyelse av vårt ekteskap i 2005.
Khao Luang-hulen i Petchaburi er der kong Rama IV pleide å komme for å meditere og studere buddhismen. Hulen er fylt med et stort antall Buddha-bilder, inkludert et fire meter høyt bilde bestilt av kong Chulalongkorn. Det er en rekke huler med stalaktitter som henger fra taket.
De imponerende grottene ligger i Khao Luang-åsen som er nesten 100 meter høy, like nord for Petchaburi by. De består av en rekke huler fylt med vakkert opplyste gylne Buddha-statuer, flere chedier og et stort antall stalaktitter som henger fra taket.
Kong Mongkut (Rama IV), som regjerte kongedømmet fra 1851 til 1868, brukte hulen til å studere buddhismen og meditere. Han hadde et stort antall Buddha-bilder plassert i Khao Luang-hulen.
The Buddha images in Khao Luang cave
Hans etterfølger til tronen, kong Chulalongkorn, beordret at et stort 4 meter høyt Buddha-bilde skulle lages og plasseres i hulen dedikert til kongene Rama III og Rama IV. Han fikk også restaurert en rekke eldre Buddha-bilder.
Atmosfæren inne i hulen er rolig og stille, buddhistiske folk vil vise respekt for Buddha-statuer som brenner lys og røkelsespinner. Det er omtrent 170 Buddha-statuer i Khao Luang-hulen. En av de vakreste er et stort liggende Buddha-statuer, som symboliserer Buddhas bortgang i siste Nirvana.
Khao Wang (Phra Nakhon Khiri Historical Park)
Phetchaburis velkjente landemerke, lokalt kjent som Khao Wang (Palace Hill) ligger på en 92 meter frodig høyde, i byen Phetchaburi. Det ble bygget under kongelig kommando av kong Rama IV og ble i 1860 hans sommerpalass. Hele komplekset består av kongelige haller, palasser, templer og andre bygninger som ble elegant konstruert i en velbalansert thailandsk, nyklassisk vestlig og kinesisk arkitektonisk stil.
Østsiden ligger viktige templer for kongefamilien. Den høyeste toppen er hjemmet til Wat PhraKaew som var ment å være like viktig som Wat PhraKaew ved The Grand Palace i Bangkok (skal skriv om under Bangkok). Den sentrale toppen er der Phra That JomPetch befinner seg. I den 40 meter høye hvite pagoden befinner Buddhas relikvier seg.
Det antas at hvis besøkende tilber pagoden med det reneste sinn, vil de kunne få en 360 graders utsikt på toppen. De gamle palassene i vest har blitt forvandlet til museer med kongelige fasiliteter som ble brukt av kong Rama IV og kong Rama V.
Som en del av vår seremoni, da vi fornyet ekteskapet vårt i 2005, var et besøk opp hit en selvfølgelighet. Det er vakker kunst i museene, nydelig utsikt fra toppen (ja vi ble velsignet med 360 graders utsikt) og ellers en nydelig hage rundt alle de elegant konstruerte bygningene.
Wat Mahathat Worawihan
Dette er vårt favoritt tempel, det er her vi fornyet vårt ekteskap i 2005.
Vi hadde da allerede vært gift i 10 år men ønsket oss en buddhistisk vigsel eller velsignelse.
Templer vier nemlig ikke, det er ikke en del av den buddhistiske religion.
Et ekte thailandsk bryllup er en vakker tradisjon som starter tidlig om morgenen, før soloppgang, med et buddhistisk offerritual (levere offer gaver til munker i oddetall, 3-5-7-9 før solen går opp) som skal velsigne bryllupsfeiringen.
Seremonien avholdes i et tradisjonelt thailandsk buddhisttempel, der en abbed velsigner ekteskapet.
Buddhistisk messing og den søte duften av røkelse vil fylle luften med god stemning. Man kan praktisere mange ritualer for å velsigne det lykkelige paret. For eksempel kan man slippe fri skilpadder for å bringe lykke over paret og samlivet deres. Det gjorde ikke vi men vi helte vannet abben ba oss la renne fra mugge til kopp under seremonien, i blomster på utsiden av templet når seremonien var ferdig, med alle velsignelser skulle vannet da gi nytt liv til blomstene og oss som ektefeller. Det var veldig romantisk og en privat høytidelig seremoni.
Wat Mahathat, også lokalt kjent som Wat Na Phra That eller Wat Sri Rattana Mahathat, det er et gammelt tempel som ligger på Khao Ngu-veien, Tambon Nha Muang, i det kommunale området i Ratchaburi-provinsen.
Det antas å være opprinnelig bygget siden Dvaravati-tiden, rundt 1400- og 1500-tallet av buddhistisk tid.
Wat Mahathat Worawihan er et kongelig tempel som ligger i et gammelt, travelt distrikt med smale gater og trebutikkhus i det gamle sentrum av Phetchaburi by.
Det store komplekset er omgitt av en mur med flere store forseggjorte inngangsporter. Wat Mahathat Worawihan består av fem store prangs, en viharn, en ubosot, flere chedis, kuti og flere andre klosterbygninger. Mest iøynefallende er de fem hvite prangene som ruver over området, som er synlige fra store deler av Phetchaburi by. Templet er også kjent for sitt omfattende fine stukkaturarbeid.
Historien om Wat Mahathat Worawihan
Selv om grunnlagsdatoen for tempelet er ukjent, antas det at Wat Mahathat dateres tilbake til den sene Mon Dvaravati-tiden eller Khmer-tiden. Gjenstander funnet under utgravninger antyder at de første strukturene ble bygget for mellom åtte til ti århundrer siden. I dag er ingenting igjen av de opprinnelige strukturene. Prangene har blitt gjenoppbygd og utvidet mange ganger i løpet av århundrene.
Klosteret som omslutter gårdsplassen er foret med dusinvis av Buddha-bilder, de fleste av dem i den dempende Mara-stillingen. Om natten er prangene vakkert opplyst.
Ubosoten er punktet i midten av templet, for sentrale thailandske templer
Wat Khoi
Et annet tempel vi besøker ofte er Wat Khoi,
Khlong Kra Saeng, Mueang Phetchaburi District
Dette er ikke bare et vakkert tempel, hagen er nydelig designet og de fargerike og kritt hvite statuene er plassert på området rundt og nær tempelbygningene.
Her er det ro, ærbødighet, fuglekvitter og rett og slett fantastiske omgivelser.
Wat Marikathaywan
54 Petchkasem Rd, Cha-am
Det finner du på høyre side på hovedveien fra Hua Hin sentrum mot Cha Am.
Wat Huai Sai Tai
Wat Huai Sai Tai ligger nord i Hua Hin. Administrativt sett er det i provinsen Phetchaburi.
Flere Mae Chi (แม่ชี), det vil si nonner, bor på stedet og deltar i vedlikeholdet av dette klosteret.
Dette var et vakkert sted, et stort tempel område med mange bygninger, statuer, dam og vakker arkitektur. Et litt utenom det vanlige tempel både i form og innhold. Her fikk jeg virkelig ro, atmosfæren tvinger deg til å la pulsen roe seg ned, slik at du bare kan være tilstede og klarne tankene.
Wat Huai Sai Tai ble grunnlagt i 1967 på familieland av munken Luang Po To (Noi) (หลวงพ่อโต (น้อย)), og han har en moderne skulptur av seg selv Ubosot i templet og flere helligdommer rundt templet.
En av dem hedrer Guanyin, medfølelsens guddom fra kinesisk buddhisme. Guanyin betyr “Oppfatter av alle lyder,” som tolkes til at han er i stand til å høre alle bønner og rop om hjelp.